úvodní na web.JPG
DSC_0100.jpg
DSC_0103.jpg

Škoda Popular typ 912 sanita

DSC_0130.JPG
VÝROBCE PODVOZKU: ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl) , dříve Škodovy závody v Plzni. Spolu s mateřskou firmou se v období II. světové války stala součástí gigantu Reichswerke AG für Erzbergbau und Eisenhütten „Hermann Göring“.

VÝROBCE NÁSTAVBY: Karosárna Hartman Jaroměř

PRODUKCE PODVOZKU: 1937 – 1938 PRODUKCE NÁSTAVEB: 1939 - 1942

MOTOR: Vodou chlazený řadový čtyřdobý čtyřválec

OBSAH VÁLCŮ: 1089 cm3

VÝKON: 22,1 kW (30 k)

SPOTŘEBA: 8,5 l/100 km

MAX. RYCHLOST: 100 km/h

PODVOZEK: Páteřový nástavný vpředu rozvidlený s centrální ocelovou rourou

KAROSERIE: Smíšené kontrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely

CELKOVÁ DÉLKA/ VÝŠKA/ ŠÍŘKA VOZU: 3770/1500/1400 mm

ROZVOR KOL: 2440 mm

ROZCHOD KOL V PŘEDU A V ZADU: 1050/1140 mm

VÁHA PODVOZKU 470kg CELKOVÁ: 800 kg

ZAJÍMAVOST:

V polovině třicátých let jezdily v Československu – od Aše až po Podkarpatskou Rus – čtyři stovky sanitních automobilů a jejich roční přírůstek se počítal jen na desítky . Z toho počet zhotovených sanitních vozů Popular nepřekročil pět desítek. Většina z nich se rodila ve spolupráci automobilky, jež vyrobila kompletní podvozek s kapotou motoru a blatníky, s karosárnami, které zhotovovaly sanitní nástavby. Sanitky tak vznikaly doslova na míru, po jednotlivých kusech podle požadavků zákazníků, zejména Československého Červeného kříže. V létě 1940 byla činnost Českého Červeného kříže zastavena, záchranné stanice byly zčásti převzaty Německým Červeným křížem, zčásti zrušeny a jejich majetek zabaven. Čechům bylo zakázáno používat symbol Červeného kříže a na sanitkách jej nahradila říšská orlice.

Sanitní vozy Popular stavěla pražská Karosa a firma Hartman v Jaroměři - tak jako tuto nejmenší tuzemskou sanitku, jejíž podvozek byl určen pro německý trh s řízením vlevo. Žádný jiný sanitní vůz Popular se do dnešní doby nedochoval, tento byl z vraku renovován podle dobových fotografií.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one